dimarts, 23 de desembre del 2008

El Cant de la Sibil·la



El jorn del judici
parrà el qui haurà fet servici,

Jesucrist rei universal
home i ver déu eternal
del cel vindrà per a jutjar
i a cada un lo just darà.

Gran foc del cel davallarà,
mars, fonts i rius, tot cremarà.
Daran los peixos horribles crits
perdent los seus naturals delits.

Als bons dirà:-fills meus, veniu!
Benaventurats que posseïu
el regne que està aparellat
des de que el món va ser creat.

Als mals dirà molt agrament:
- Anau maleïts en el turment!
Anau, anau, al foc etern...


[ Les sibil·les exercien de pitonisses en el món clàssic greco-romà, i el cristianisme, assimilà aquest personatge pagà per anunciar l'arribada del redemptor i del dia del judici final, la mateixa nit de nadal.
Aquest cant pertany a l'europa medieval dels temps de Jaume I, qui el difongué pels diferents territoris de la corona catalano-aragonesa.
Actualment està en desaparició però, es conserva encara en bona part de: Mallorca, alguns punts del Principat de Catalunya, l'Alguer i algunes ciutats del País Valencià, entre les que es troba: Gandia.]

A tots us desitge:

Bon any 2009 i que vinga carregat de salut!

Si em toques suau i dolçament,
si me mires i em somrius,
si m'escoltes alguna vegada
abans de parlar tu,
jo creu en l'amor
i creixeré, creixeré de veritat.

Anna Igualde